Rolnictwo
Niezwykły człowiek Aleksander Świętochowski
W Gołotczyźnie pod Ciechanowem zmarł dn. 25 kwietnia ten niezwykły człowiek, którego 'nazwisko należy do najwybitniejszych w dziejach kultury polskiej. Człowiek - legenda, człowiek niepożyty, mimo dziewiątego krzyżyka pełen jeszcze młodzieńczej werwy i sił twórczych. Człowiek, który długie swe życie wypełnił bez reszty ogromem pracy, przerastającej siły jednostki. Wychowawca trzech pokoleń, które jego myśli i wskazania wcielały w czyn. Świetny pisarz, władający pięknym i krystalicznie czystym językiem, jak nikt ze współczesnych. Myśliciel, powieścicpisarz, dramaturg, publicysta, historyk, zostawiający po sobie bogatą spuściznę. Orędownik spraw chłopskich, historyk dziejów chłop skich, czynnie realizujący swą wiarę w chłopstwo. Szermierz prawdy i postępu w ciągu całej swej siedemdziesięcioletniej działalności publicznej. Doprawdy, człowiek niezwykły, z jednej bryły wykuty, wierny do końca zasadom, poglądom, ideałom. W historii naszej literatury trudno znaleźć kogoś drugiego, z którym mogłoby się mierzyć zjawisko, noszące imię — Aleksander Świętochowski. Świętochowski był jedyny i chyba — niepowtarzalny Urodzony w r. 1849 w Stoczku ua Podlasiu, młodzieńczymi oczami patrz>i na pogrom powstania styczniowego 1863 r. Widział rozwiane marzenia patriotów. Po swojemu ocenił ówczesne warunki polityczne i wyprowadził w kilkanaście lat potem pogląd, który jął szerzyć wespół z innymi wśród ówczesnego społeczeństwa. Pogląd ten potępiał podejmowanie beznadziejnej, jakoby, walki z zaborcami o wolność Polski, a głosił hasło pracy organicznej, tj. pomna żania dóbr gospodarczych i kulturalnych w narodzie. W pismach i książkach szerzył Świętochowski niezmordowanie idee pozytywizmu, stając wkrótce na wysuniętym posterunku walki. Został przywódcą pozytywistów polskich, wielbiony i uważnie słuchany przez jednych, zwalczany i potępiany przez dru gich. Ruch umysłowy, tworzony przez Świętochowskiego, przeorał umysły współczesnych. Wyprowadzał myśl polską z zaścianka, wiążąc ją z prądami myśli i nauki europejskiej. Szerząc hasła pracy od podstaw, unowocześniał kraj. Walczył ze złem w stosunkach społecznych. Bojował o prawa człowieka &o własnego rozwoju, o wolność sumienia, o równość obywatelską, o godność ludzką. Obalał przesądy. Domagał się prawdy i postępu. Świętochowski był urodzonym wychowawcą. Jasnym umysłem, żelazną logiką rozumowania, przejrzystym stylem wywodów przykuwał do siebie, agitował, wychowywał. Ten zapał wychowawczo-reforma-torski wypływał u niego nie tylko z poczucia obowiązków obywatelskich, ale przede wszystkim z głębokiej miłości, jaką obdarzał swych rodaków. Z tej najszczerszej miłości wynikała pasja reformatorska, ostre, twarde słowa krytyki, surowy osąd tego wszystkiego, co uchybiało jego wysokiemu poczuciu prawdy i rzetelności. Był apostołem mdłości i dobroci do końca dni swoich. W jednym ze swych niedawno wydanych utworów tak sławił dobroć: ,,Ogół ludzi stawia wiele wartości cenniejszych przed mniej cenioną dobrocią. Mądrość, sztuka, bogactwo, siła, odwaga używają większej chwały. Tymczasem chociaż nie jest jeszcze dziś, będzie to niezawodnie kiedyś najwyższy przymiot duszy ludzkiej". Miłość i dobroć w najistotniejszym tych słów znaczeniu przenikają do głębi i są głównym motywem twórczości pisarskiej Świętochowskiego. I to zarówno w licznych dramatach, jak i w powieściach i nowelach, cieszących się swego czasu olbrzymim powodzeniem. W „Chawie Rubin" i w „Damianie Capenko" staje Świętochowski w obronie ludzi poniżanych i wyrzucanych poza obręb społeczeństwa z powodu różnic społecznych, rasowych czy religijnych. Ostatnim jego utworem jest powieść pt. „Twinko". Powieść ta zasługuje na szczególną uwagę, gdyż jest w niej zawarty przegląd głównych idej społeczno-filozoficznych wielkiego pisarza. Uświadomione masy chłopskie żywią i będą żywić najserdeczniejszą wdzięczność dla zmarłego pisarza. Dał on chłopstwu polskiemu obszerny wizerunek jego dziejów w dwutomowej „Historii chłopów polskich". Z dzieła tego wyziera pełna postawa duchowa jego autora: troska obywatelska o przyszłość Polski, której podstawą są chłopi, miłość dla mas poniewieranych i uciskanych przez prywatę szlachecką, wiara w niepo-żyte wartości, tkwiące w polskim ludzie. Ukazał Świętochowski w tym dziele bezmiar chłopskiej niedoli w czasach pańszczyźnianych; dowodnie stwierdził, iż winę za upadek Polski ponosi wyłącznie warstwa szlachecka, odsuwająca systematycznie chłopów od współodpowiedzialności za państwo; przypomniał, iż przepaść wykopana między chłopstwem i szlachtą niełatwa jest do zasypania, albowiem wieś dobrze parnie!a, że jej zdobycze społeczno-ekonomiczne pochodzą od zaborców, a nie od szlachty, która panicznie bała się wszelkich reform. Zagadnienie chłopskie było dla Świętochowskiego zagadnieniem wagi najwyższej z chwilą odrodzenia bytu państwowego Polski. Siłę państwa i narodu uzależniał od właściwego rozwiązania sprawy chłopskiej. Swój ważki głos rzucał raz po raz na szalę rozważań w tej kwestii. Swoje poglądy urzeczywistniał w praktyce życiowej. W mają* ku swoim w powiecie Ciechanowskim utworzył szkołę dla młodzieży wiejskiej i przy szkole tej mieszkał w ostatnich latach życia; ostatnim Jego przedśmiertnym życzeniem było, aby go pochowano w trumnie twarzą w stronę szkoły. Tym gestem jakby chciał wskazać, kogo uważa za spadkobiercę swej myśli, swego dorobku życiowego. Wielki pisarz polski Aleksander Świętochowski odszedł od nas na wieki. Długo, długo trwał na swym dumnym posterunku niezłomny i jak dąb krzepki i niezwalczony. Aż przewalczyła go śmierć, dając mu wieczny już — a tak bardzo zasłużony — odpoczynek.
“ Serwis poświęcony zagadnieniom oraz nowinkom na temat rolnictwa w okresie przedwojennym. Mam głęboką nadzieje, że zawarte tutaj rady, znajdą zastosowanie w rolnictwie teraźniejszym.”